Επίδραση των Δυσκολιών
Οι δυσκολίες αυτές έχουν αντίκτυπο, όπως είναι αναμενόμενο,
- στην ικανότητα προφορικής και γραπτής έκφρασης και επικοινωνίας, όταν αυτή απαιτεί
ακρίβεια, σαφήνεια, λεξιλογικό πλούτο και συντακτική συνθετότητα
- στην κατανόηση, πρόσληψη και αποκωδικοποίηση κυρίως του γραπτού κειμενικού λόγου όπως
εμφανίζεται σε πλήθος δοκιμασιών της σχολικής εκπαίδευσης αλλά και
- στην επεξεργασία όλων των γλωσσικών πληροφοριών από όπου και αν προέρχονται.
Τι μπορούμε να κάνουμε;
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες δεν εξαφανίζονται.
Συνοδεύουν τους ανθρώπους σε όλη τους τη ζωή.
Με ένα κατάλληλο όμως, δραστικό, πολύπλευρο και αποτελεσματικό τρόπο παρέμβασης μπορούν
να βελτιωθούν
- αλλάζοντας την ποιότητα της ζωής των ανθρώπων
- τροποποιώντας τους μηχανισμούς σκέψης και
- κινητοποιώντας τους να ανακαλύψουν προσωπικούς χειρισμούς των δυσκολιών αυτών.
Αποκωδικοποίηση Εντολών
Τα παιδιά και οι έφηβοι με Μαθησιακές Δυσκολίες ή Δυσλεξία, αντιμετωπίζουν πολύ συχνά
δυσκολία στην αποκωδικοποίηση απλών ή πιο σύνθετων εντολών σε Ασκήσεις οποιουδήποτε
Μαθήματος.
Λένε συχνά, "δεν κατάλαβα τι μου ζητάει". Ακόμα κι αν έχουν διαβάσει, ακόμα και αν
κατανοούν μία-μία λέξη, δεν μπορούν να αποκωδικοποιήσουν το νόημα του κειμένου της Άσκησης,
ώστε να τη λύσουν!
Στείρα Απομνημόνευση
Οι περισσότεροι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες ή Δυσλεξία δεν μπορούν
- να κατανοήσουν ένα κείμενο πιο σύνθετο συντακτικά ή λεξιλογικά
- να βρουν στο λεξικό τι σημαίνουν οι άγνωστες λέξεις
- να καταλάβουν στην ουσία τι λέει το κείμενο και να το μελετήσουν.
΄Ετσι καταφεύγουν στη στείρα και επιφανειακή απομνημόνευση, που θα έχει ξεχαστεί μέχρι
το πρωί.
Άλλες φορές εξαρτώνται πάντα από κάποιον που θα πρέπει να τους το εξηγεί.
Διάσπαρτες και Ρηχές Γνώσεις
Η δυσκολία στην επεξεργασία και κατανόηση γραπτών κειμένων αλλά και στην επεξεργασία πιο
σύνθετων γλωσσικών πληροφοριών κατά τη διδασκαλία, έχει σαν αποτέλεσμα ο μαθητής με
Μαθησιακές Δυσκολίες ή Δυσλεξία να συσσωρεύει διάσπαρτες πληροφορίες που δεν μπορεί να τις
οργανώσει και να δημιουργήσει βαθιά σχήματα γνώσεων.
Φωνολογική Γραφή
Σημαντική δυσκολία, επίσης, παρουσιάζουν στο επίπεδο της φωνολογικής γραφής καθώς
εμφανίζουν δυσκολίες στην κατάκτηση της φωνημικογραφημικής αντιστοιχίας, της αντιστοιχίας,
δηλαδή, του φωνήματος και του γραφήματος (του ήχου /e/ και του γραπτού συμβόλου που
αντιστοιχεί /ε/).
Το γεγονός αυτό δεν τους επιτρέπει να περάσουν εύκολα στην ορθογραφημένη γραφή.
Μαθησιακές Δυσκολίες - Δυσλεξία
Είναι οι δυσκολίες που παρουσιάζουν παιδιά στη σχολική τους ζωή κατά την επεξεργασία και
κατάκτηση του Γραπτού Λόγου. Γενικότερα, είναι η δυσκολία στην επεξεργασία οποιασδήποτε
γλωσσικής πληροφορίας.
Εκδηλώνονται σε πολλούς γνωστικούς τομείς:
- στην Ανάγνωση
- στην Αναγνωστική Κατανόηση
- στη Γραφή
- στην Ορθογραφία
- στην Παραγωγή Γραπτού Λόγου
- στην Αριθμητική και
- στη Λογικομαθηματική Σκέψη.
Συγχρόνως βρίσκονται σε βαθιά σχέση με δυσκολίες
- στη Φωνολογική Ενημερότητα
- στην Επίγνωση της Μορφολογίας και της Σημασιολογίας του Προφορικού Λόγου.
Ο βασικός πυρήνας των δυσκολιών εμφανίζεται
στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, στη συνέχεια και χωρίς την
έγκαιρη Αποκατάσταση τους, εξελίσσονται σε συνθετότερες στην
στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Επιπτώσεις στη Γραπτή Έκφραση
-
Οι δυσκολίες στην Παραγωγή Γραπτού Λόγου δεν εκφράζονται μόνο στο αντίστοιχο μάθημα
της Έκθεσης, αλλά παρουσιάζονται οπουδήποτε είναι αναγκαία η παραγωγή και η συγγραφή
λόγου. Παράγουμε κείμενο
- όταν γράφουμε τον ορισμό στη Μαθηματικά ή στη Φυσική
- στην αλληλογραφία
- στην προσωπική μας έκφραση κτλ.
Συνεπώς, οι επιπτώσεις είναι σημαντικές τόσο για την σχολική αξιολόγηση όσο και για
την προσωπική έκφραση και επικοινωνία του παιδιού ή του εφήβου.
-
Πολλές φορές οι δυσκολίες των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες ή Δυσλεξία στη Γραπτή
Έκφραση είναι τόσο έντονες, που δεν αντιλαμβάνονται, όπως είναι φυσικό και αναμενόμενο,
καμμιά ανάγκη επικοινωνίας και έκφρασης μέσα από αυτή, παρά μόνο την πιεστική και
βασανιστική ανάγκη των άλλων να τους πείσουν για το αντίθετο!