Μεθοδολογία "Μαυροειδή"
Τι είναι η Αποκατάσταση Μαθησιακών Δυσκολιών;
Μετά τον εντοπισμό από το σχολείο, την εκτίμηση και την διαγνωστική ταυτοποίηση των Μαθησιακών Δυσκολιών, από δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, σειρά έχει η Αποκατάσταση, ή αλλιώς Παιδαγωγική Παρέμβαση σε αυτές, με συνεδρίες Ειδικής Διαπαιδαγώγησης.
Η Αποκατάσταση είναι ένα εξατομικευμένο παιδαγωγικό πρόγραμμα, συνήθως 2 φορών την εβδομάδα, που το πραγματοποιούν Ειδικοί Παιδαγωγοί, Παιδαγωγοί, Λογοπεδικοί, Ψυχολόγοι, Φιλόλογοι, ειδικά εκπαιδευμένοι, με συνεδρίες σε Ειδικό Κέντρο Θεραπειών ή κατ’ οίκον.
Στόχο έχει την αποτελεσματική παρέμβαση και αναμενόμενη βελτίωση στους γνωστικούς τομείς που οι δυσκολίες εμφανίζονται, Ανάγνωση, Κατανόηση, Γραφή, Ορθογραφημένη Γραφή, Παραγωγή Προφορικού και Γραπτού Λόγου, Μαθηματικά. Πραγματοποιείται με ειδικό παιδαγωγικό υλικό για κάθε ηλικία.
Η Αποκατάσταση δεν είναι φροντιστήριο.
Τι είναι ένα Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Αποκατάστασης Μαθησιακών Δυσκολιών;
Μετά την αναλυτική Αξιολόγηση και την συγγραφή αξιολογητικής έκθεσης, θέση έχει ο σχεδιασμός του παιδαγωγικού προγράμματος, ο καθορισμός των στόχων και η επιλογή του παιδαγωγικού υλικού. Παράμετροι που συνυπολογίζονται: δεξιότητες, ικανότητες, προσωπικότητα, γνωστική συμπεριφορά, φύλο, ηλικία, ενδιαφέροντα, κίνητρα.
Η αποτελεσματικότητα του προγράμματος ελέγχεται με συνεχείς εποπτείες και επισταμένη παρατήρηση και αναπροσαρμόζεται, όπου απαιτείται.
Προϋπόθεση αποτελεί και η διεπιστημονική συνεργασία όλων των ειδικοτήτων που μπορεί να εμπλέκονται σ’ αυτό, ψυχολόγοι, λογοθεραπευτές, παιδοψυχίατροι, εργοθεραπευτές αλλά και η συνεχή επικοινωνία με το σχολικό πλαίσιο.
Τι είναι η Μεθοδολογία «Μαυροειδή»;
Είναι ένα πρόγραμμα αποκατάστασης βασισμένο σε μεθοδολογικές αρχές και σε ειδικό υλικό. Η Γλωσσολογία, η Γνωστική Ψυχολογία, η Παιδαγωγική αλλά και η ίδια η φύση των διαταραχών υπαγορεύουν.
⦁ Χρήση μοντελοποιημένης διδασκαλίας βασισμένης σε πρότυπα δομικά μοντέλα,
⦁ Αναλυτικοσυνθετική μέθοδος σκέψης – μάθησης – προσέγγισης
γνωστικού αντικειμένου
⦁ Ανάλυση γνωστικού έργου σε δομικά στάδια
⦁ Χρήση υποστηρικτικών οπτικών οργανωτών
⦁ Χρήση στρατηγικών και τεχνικών
⦁ Δόμηση της σκέψης και του λόγου
⦁ Δόμηση, κατάτμηση και εννοιολογική ανασύνθεση
⦁ Άμεση και ακριβής προσέγγιση
⦁ Χρήση δομικών μοντέλων σε γνωστικά πεδία ανάλυσης-σύνθεσης και επίλυσης
⦁ Κατευθυντική υποστηρικτική διδασκαλία
⦁ Συγγραφή και χρήση ειδικού υποστηρικτικού υλικού σε κάθε γνωστικό τομέα δυσκολιών
⦁ Ειδικό υλικό για κάθε ηλικία σε κάθε γνωστικό τομέα
Πάνω απ’ όλα, όμως, η Μεθοδολογία “Μαυροειδή” προτάσσει μεθοδολογικά πρότυπα που μόνο ο ξεχωριστός τρόπος σκέψης και συμπεριφοράς του μαθητή με Μαθησιακές Δυσκολίες στην μοναδικότητα που υπαγορεύει.

Δομικά μοντέλα παραγωγής Γραπτού και Προφορικού Λόγου
Μοντέλα αφήγησης
Μοντέλα επίλυσης γλωσσικών ασκήσεων
Μοντέλα επίλυσης μαθηματικών ασκήσεων
Μοντέλα αναγνωστικής κατανόησης
Δομικά μοντέλα ανάκλησης
Από τι αποτελείται το Ειδικό Παιδαγωγικό Υλικό της Μεθοδολογίας για το Δημοτικό;
Υλικό Ανάγνωσης Λέξεων
Υλικό Ανάγνωσης Προτάσεων
Υλικό Ανάγνωσης Κειμένων σε ειδική μορφή
Υλικό Αναγνωστικής Κατανόησης Αφηγηματικών Κειμένων
Υλικό Αναγνωστικής Κατανόησης Πραγματολογικών Κειμένων
Υλικό Παραγωγής Γραπτού Λόγου (Εκθέσεις)
Υλικό Παραγωγής Γραπτού Λόγου (Εκθέσεις ΣΤ’ Δημοτικού)
Υλικό Ορθογραφημένης Γραφής
Υλικό Λεξιλογικού Εμπλουτισμού
Υλικό Επεξεργασίας Γραμματικού Συστήματος
Υλικό Αποκωδικοποίησης Σύνθετων Γλωσσικών Εντολών
Από τι αποτελείται το Ειδικό Παιδαγωγικό Υλικό της Μεθοδολογίας για το Γυμνάσιο και το Λύκειο;
Υλικό Ανάγνωσης Λέξεων
Υλικό Ανάγνωσης Προτάσεων
Υλικό Ανάγνωσης Κειμένων σε ειδική μορφή
Ορισμός και Επεξεργασία αφηρημένων εννοιών
Ορισμός και Επεξεργασία Εννοιών
Υλικό κατανόησης ειδικά συγγεγραμμένο κειμένων που άπτονται των εννοιών
Υλικό Παραγωγής Γραπτού Λόγου, Ανάπτυξης Εκθέσεων
Υλικό Εξεργασίας δικτύου σημασιών που άπτονται των εννοιών
Υλικό συζητικών διαλόγων
Υλικό δράσεων
Υλικό εφαρμογής στρατηγικών μελέτης
Υλικό επαγωγικής και κριτικής σκέψης
Από τι αποτελείται το Ειδικό Παιδαγωγικό Υλικό της Μεθοδολογίας για το Δημοτικό;
Υλικό Ανάγνωσης Λέξεων
Υλικό Ανάγνωσης Προτάσεων
Υλικό Ανάγνωσης Κειμένων σε ειδική μορφή
Υλικό Αναγνωστικής Κατανόησης Αφηγηματικών Κειμένων
Υλικό Αναγνωστικής Κατανόησης Πραγματολογικών Κειμένων
Υλικό Παραγωγής Γραπτού Λόγου (Εκθέσεις)
Υλικό Παραγωγής Γραπτού Λόγου (Εκθέσεις ΣΤ’ Δημοτικού)
Υλικό Ορθογραφημένης Γραφής
Υλικό Λεξιλογικού Εμπλουτισμού
Υλικό Επεξεργασίας Γραμματικού Συστήματος
Υλικό Αποκωδικοποίησης Σύνθετων Γλωσσικών Εντολών
Ποια είναι τα αποτελέσματα της Ειδικής Μεθοδολογίας Αποκατάστασης;
Τα αποτελέσματα της Αποκατάστασης με Ειδική Μεθοδολογία είναι ανάλογα της μοναδικότητας του κάθε παιδιού και εφήβου.
Σε γενικές γραμμές, όμως, είναι:
- Βελτίωση των πυρηνικών δυσκολιών
- Έμμεση βελτίωση της σχολικής επίδοσης
- Απόκτηση ανεξαρτησίας
- Απόκτηση ενδιαφερόντων που οι δυσκολίες καταπίεζαν
- Βελτίωση των διαπροσωπικών συνδιαλλαγών και σχέσεων
- Βελτίωση της προφορικής και γραπτής έκφρασης
- Γνωριμία και διαχείριση των δυσκολιών
- Καλύτερη ποιότητα ζωής

Σπουδάζουν τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες;
Ναι, φυσικά και μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους και να πετύχουν τους στόχους τους, ενώ παλαιότερα αυτό δεν ήταν δυνατόν.
Ο δρόμος της σχολικής ζωής στην Ελλάδα είναι πολύ κοπιαστικός γιατί οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες αναμετριούνται με δύσβατες σχολικές δοκιμασίες στις οποίες εμφανίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες όπως Γραμματική Νεοελληνική Γλώσσα, Γραμματική Αρχαίας Γλώσσας, Ορθογραφία, Εκτέλεση Αριθμητικών Πράξεων.
Όμως, επιλέγοντας τα πεδία γνώσεων που έχουν καλύτερες επιδόσεις, αντιμετωπίζοντας τις πυρηνικές τους δυσκολίες και έχοντας μια αντίστοιχη γνωματευση Δημόσιου Φορέα για προφορική εξέταση ή Επιείκεια είναι δυνατόν να θέσουν στόχους και να μπορέσουν να τούς πετύχουν με πολύ κόπο, κοπιαστική εργασία και υπέρμετρη προσπάθεια.
Και αυτό οφείλουμε όλοι μας να το θυμόμαστε αλλά και να το θαυμάζουμε!
Ποια είναι η διάρκεια ενός Προγράμματος Αποκατάστασης;
Τουλάχιστον δύο χρόνια. Όμως συνεχίζεται και στην υπόλοιπη σχολική ζωή προσαρμοσμένο στους τομείς που το αναπτυξιακό και ηλικιακό στάδιο αλλά και η εκπαιδευτική πραγματικότητα υπαγορεύει.
Βελτιώνονται οι Μαθησιακές Δυσκολίες στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;
Μεγάλη συζήτηση επ’ αυτού.
Παλιά πίστευαν πως όχι.
Τα τελευταία χρόνια έχει αποδειχτεί πως, όσο οι γνωστικές λειτουργίες αναπτύσσονται και εξελίσσονται και όσο υπάρχει ειδικό παιδαγωγικό υλικό για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση η παρέμβαση είναι αναγκαία και δυνατή και σημειώνει εξαιρετικά αποτελέσματα βελτίωσης σε καίριους τομείς. Απλώς, η εφηβική ηλικία μπορεί να διακρίνεται από ψυχοσυναισθηματικές διακυμάνσεις, που μπορεί να δυσχεραίνουν την ολοκλήρωση του έργου.
Βελτιώνονται οι Μαθησιακές Δυσκολίες στους Μαθητές του Δημοτικού;
Βελτιώνονται, δεν εξαφανίζονται.
Εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την φύση και την ένταση των δυσκολιών, τους γνωστικούς τομείς που επεκτείνονται, την ενεργή εμπλοκή του μαθητή και την αποτελεσματικότητα των “εργαλείων” παρέμβασης.